Sunday 12 June 2011

η διαβαση / ανταγωνισμος

ανταγωνισμός: τα ανταγωνιστικά παιχνίδια στον δημόσιο χώρο περιλαμβάνουν κάθε είδους επιδείξεις και δοκιμές δύναμης, επιδεξιότητας και αντίληψης. Οι συγκρούσεις αποσκοπούν στην κυριαρχία του ενός πάνω στον άλλο και στην κατανόηση των ορίων του κάθε ατόμου - είναι διερευνητικές και δεν στηρίζονται σε πραγματικές σχέσεις εξουσίας.
Το δημόσιο παιχνίδι δίνει την δυνατότητα στο άτομο να επιδείξει, να πραγματοποιήσει και να επεκτείνει τις ικανότητες του. η πόλη πλαισιώνει ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων για να ανταγωνιστούν και μια ποικιλία σκηνικών για τους αγώνες τους. Τα νοήματα που εντάσσονται στους δημόσιους χώρους βοηθούν επίσης στο σχηματισμό των αγώνων που διαδραματίζονται σε αυτούς.

διάβαση (Henri Lefebvre, Rhytmanalysis): on red, cars at standstill, the pedestrians cross, feeble murmurings, footsteps, confused voices. one does not chatter while crossing a dangerous junction under the threat of wild cats and elephants ready to charge forward, taxis, buses, lorries, various cars.














at the green light, steps and words stop. a second of silence and then it's the rush, the starting up of tens of cars, the rhythms of the old bangers speeding up as quickly as possible.

hard rhythms: alternations of silence and outburst, time both broken and accentuated..















- Data #1: background noise



"The pedestrian crossings in Dublin have a distinctive beep sound which is designed to assist people with hearing difficulties. A sensor detects the amount of ambient noise and raises and lowers the volume of the beep automatically. So even though the level changes in this recording sound like changes in microphone proximity, the microphones remained in the same place the whole time. Those level changes just reflect the varying amount of ambient noise. The rapidly repeating beeps indicate the green light for pedestrians to cross the road." freesound




- Data #2: critical mass

ένας επαρκής αριθμός πεζών ικανός να καλύψει ένα κομμάτι του δρόμου για τον αποκλεισμό των αυτοκινήτων - οι άνθρωποι ως μάζα






No comments:

Post a Comment